måndag 20 september 2010

Curtains

Jag var nog 6, kanske 7 år när jag upplevde vad riktig elegans var. I min värld var det i alla fall Mormor och Morfars vardagsrum. Särskilt gardinerna - djupt royal blue med stora svepande blad i nougat och lejongult.
Raka längder i ett kraftigt siden-liknande tyg. Bredvid det stora panorama fönstret stod en lejongul bredrandig manchester soffa - med virkade skydd över de höga ryggkuddarna.
Torrshampoo, Du vet...
Jag kunde sitta och bara titta.....länge. Det var sååååå himla fint. När man öppnade altandörren och gick ut - strök man sakta mot det frasande och tunga tyget - åh vad det var fint. Här någon stans, tror jag att min dekoratörs ådra väcktes till liv. Gardinerna har sedan länge gått till sällare fönstermarker, och många gardin stilar har passerat. -Vem minns inte ballonggardinerna som var så uppuffade att hälften hade varit nog. Hemma hjälpte jag mamma fylla den säkert 10 meter långa kappan med ett ton hushållspapper - för den rätta puff effekten. Det var snyggt det också - NOT! Varje gång jag skulle städa mitt rum, skulle det möbleras om, och helst bytas gardiner också - herregud vad jag slet.
Detta var ett litet intro till en liten gardin inspiration som följer nedan.
Du som tycker om panellängder - förlåt mig NU!
Panellängder är av ondo - skall ej betraktas som gardin. Du kan lika gärna låta tapeten fortsätta ut över halva fönstret - så, då var det sagt. Har Du dessa paneler liggande? Lägg dem på bordet som löpare! Vips så har Du lite nytt på bordet.

När Du skall hänga Din gardin, se till att placera gardinstången på ett sådant sätt att fönstret känns högre än vad det är. Upp med stången ända upp till taklisten - rummets volym ökar och det känns som det är högre till taket.
Som här tex. Och tänk färgsämt. Har Du svårt att välja kulör på Din gardin - välj samma kulör som väggen - då blir det aldrig fel. Ser genomtänkt och snyggt ut.
Här har en jalusi placerats i själva fönsterkarmen. Ger ett sofistikerat uttryck och behöver inte alls vara fuktionsduglig - här kan man "fuska" och slippa krångliga snören som skall fungera. Det skall bara se snyggt ut. Ett stycke tyg i avvikande design funkar också bra - fålla runt om - spänn upp på ett enkelt sätt och rulla upp på en papprulle - fäst med två band som matchar längderna.
Elegant med dekorband.
Färgstämt - bra längd på gardinerna - skall gärna "släpa" lite.
Här har man valt "dolda" veck - snyggt lite manlig stil - fast upp med höjden på stången!
Här kan man snacka "dressat" fönster - som en liten kostym. Riktigt elegant - ett smycke i rummet. När sommaren kommer kan man välja att plocka bort den stärkta kappan med motveck.
En kraftig Jaquard - kräver ett kraftigt omtag - här i form av en mässingsknopp.
Åter en snygg uppsättning - många hissnar över tanken på att hänga gardin i ett rum med många fönster - men gjort på rätt sätt blir det fantastiskt vackert. Lägg märke till att ett fönster har fått omtag - ett enkelt sätt att ge lite variation utan att bryta av för mycket.
En enfärgad textil kan kännas lite platt - välj att jobba med snyggt lagda veck på bredden eller sy på dubbla rader av smockband som ger ett våfflat mönster.
Sommrigt och ljust - kulör på textil efter vägg - ELLER som jag brukar rekommendera - leta efter och hitta en textil Du tycker om först, sedan är det lätt att välja väggkulör efter textilen.
Vem skulle inte vilje inta en stilla lunch i detta rum. Omfångsrik gardinuppsättning som med stor sannolikhet har monterats så att det breddar fönstret. Karmen ser Du vid omtagsknoppen resten av längdernas bredd döljer endast väggen bredvid - smart. Även snyggt med en egen gardinstång per längd.

Tänk även på att fodra Dina gardiner - ger ett snyggare fall samt att det förhindrar solblekning samt ljusgenomsläpp.
Ett fel som jag ofta uppmärksammar är att gardinen hänger för nära fönstret och fönsterbrädan buktar ut bakom längden - så får det inte se ut - se till att ha tillräckligt djup på stångens fästen.
Lycka till i gardinvärlden.
//Christopher

Inga kommentarer:

Related Posts with Thumbnails

Tack för besöket - och välkommen åter